sedinţa 5

Trec alert peste scuzele pe care le datorez vizitatorilor blogului pentru întârzierea cu care apare acest post, pentru a intra în miezul problemei, şi anume şedinţa de sâmbătă, 24 octombrie, când în aula 5 a Facultăţii de Litere de la USM a răsunat primul text dramatic din cadrul cenaclului. Hose Pablo este „vinovatul” producerii acestui eveniment, el şi al său domn Elektro.

De această dată, erau mai multe scaune goale decât ne-am obişnuit să vedem la şedinţe. Am fost – cum s-ar zice – puţini, dar buni. „Domnul Elektro” este un tip nici de jos/nici de sus, entitate neutră care se distrează cu oamenii. Îi place să-i vadă în situaţii jenante, să-i umilească, să-i aducă la limită. Pentru a-şi îndeplini „poftele”, domnul Elektro nu are nevoie decât de un singur lucru – să-i pună pe oameni în faţa celor mai intime dorinţe ale lor. În text, victimele respectivului domn sunt un băiat de 20 de ani şi mama lui. Iar pentru că scopul acestei cronici de cenaclu nu este să fac rezumatul textului, o iau acum în altă direcţie şi vă rog să-mi spuneţi dacă doriţi să primiţi prin mail textul lui Hose în întregime. Revenind la discuţiile de la şedinţă, una dintre primele probleme care s-a pus a fost dacă exerciţiul dramatic al lui Hoseluş trebuie perceput ca text literar sau ca piesă pentru scenă. Mihaela (actriţă în devenire) a spus că „Domnul Elektro” se pretează pentru o montare, deoarece există tensiune, evoluţie şi răsturnări de situaţie. Doar că replicile ar trebui „periate”, explicaţiile – scurtate, iar limbajele personajelor – „individualizate”. Pentru o conturare mai clară a personajelor, Dumtriţa a dat sugestia ca, înainte să se apuce de scris, Hose să aibă în cap biografiile acestora, să le cunoască în detaliu. Alex s-a referit mai mult la mesajul textului, la acest straniu domn elektro şi la faptul că „nu întotdeauna dorim împlinit ceea ce ne dorim”, ca şi o posibilă cheie de interpretare a textului. Vadim Vasiliu (aflat în premieră la cenaclu) a accentuat diferenţa între conflictul din text şi stilul acestuia. Lui nu i-a plăcut stilul „banal, uzual” care „nu-l pune pe cititor să gândească”. A apreciat acest fragment aproape poetic al lui Hose: „TEODOR: înţeleg despre ce vorbeşti. dar în tot acest timp în care tu rămâi calmă, prin mine trec nişte ţevi. adică, acum trupul meu a devenit un fel de demisol al unui bloc, unde sunt o sumedenia de ţevi de toate dimensiunile. ţevi ruginite şi umede. ţevi prin care din când în când se mai scurg picături. ţevi care scot sunete stranii. şi dacă prin toate ţevile obişnuite din toate demisolurile normale curge apă, păi, prin ţevile din interiorul meu nu curge acum decât frică. mi-i aşa o frică să trec de pragul uşii astea.” şi a încadrat conflictul în schema psihanalitică oedipiană. Lui Ion Buzu, ultima scenă din “domnul Elektro” i-a adus aminte de o tehnică folosită de Agheev în “Romanul cocainei” – “o şmecherie cu timpul naraţiunii” care lasă loc pentru interpretări multiple. S-au mai spus multe: despre limbaje codificate, “Vanilla sky”, felaţii pe scenă, directeţe, “secte” creştine etc.etc. La sfârşit, l-am întrebat pe Hose ce are de gând să facă cu acest text. Iar el ne-a răspuns că deocamdată nu face aceste exerciţii dramatice pentru a fi montate. Eventual, el şi-ar dori să publice mai multe mini-piese într-o antologie. HoPa a mulţumit tuturor pentru discuţie şi implicare, dându-ne de înţeles că va mai lucra asupra replicilor şi personajelor. Cam atât am avut a vă spune. O seară decentă vă doresc şi ce ne-aşteaptă la cenaclu sâmbăta viitoare… numai Maria Paula Erizanu ştie.

Anunțuri

3 comentarii

  1. „…şi vă rog să-mi spuneţi dacă doriţi să primiţi prin mail textul lui Hose în întregime.”

    da, eu as dori sa-l primesc prin mail, daca se poate.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s