”Atacarea spaţiului!!!” – un proiect conceput de Vadim Lungul şi Ion Buzu
De la punctele de rezistenţă către spaţiul de rezistenţă
Luni, 26 mai, la ora 14.00, pe teritoriul aşa numitei ”pieţe de kitsch-uri” (lângă monumentul lui Eminescu – între teatrul M. Eminescu şi Sala cu orgă) va avea loc acţiunea-expoziţie ”Spaţiul de Rezistenţă”, în memoria evenimentelor ce s-au produs la Paris în mai 1968. În
cadrul expoziţiei de reproduceri foto ”Spaţiul de rezistenţă” vor fi citite texte cu caracter situaţionist, cât şi texte care au provocat tulburări studenţeşti în mai 1968, acestea din urmă evoluând în acţiuni de nesubordonare civilă, edificarea baricadelor şi organizarea mitingurilor de protest cu participarea a mii de oameni, împotriva exploatării capitaliste şi impunerea valorilor ”societăţii spectacolului”
La fel, în spaţiul expoziţiei, tuturor doritorilor li se propune să participe la un performance –
”Arta în schimbul pâinei”. Obiectele de artă nu trebuie să coste mai mult decât pâinea. De artă avem nevoie în fiecare zi, ca şi de pâine, de aceea ea trebuie să fie accesibilă fiecăruia, ea nu costă mai mult decât pâinea – iată preţul ei adevărat. Capitalismul ne condamnă la o foame permanentă din pricina absenţei adevăratei arte, el încearcă să ne comercializeze ceva artificial, de unică folosinţă şi de acelaşi tip, fabricat cu scopul de a fi de unică folosinţă şi de acelaşi tip, prin metode clişeizate, începând de la icoane şi terminând cu suvenire. El vrea să transforme arta în pâine artificială. Dar această pâine nu este comestibilă – asta v-o spun eu. Eu nu am nevoie să mă satur, asta se va întâmpla doar dacă arta va deveni pâine adevărată. Convertirea artei de rezistenţă în pâinea cea de toate zilele – acesta e performance-ul la care participăm noi şi le propunem tuturor doritorilor să participe. Aduceţi texte, fotografii sau alte materiale pentru spaţiul de rezistenţă şi schimabaţi-le pe pâine. Este posibilă şi convertirea inversă – aduceţi pâine şi schimbaţi-o pe exponate. Dacă după performance vor mai rămâne exponate, ele vor fi împărţite persoanelor prezente.
Sloganele Artei de Rezistenţă
Viaţa artistului trebuie să devină o formă a artei,
atunci artistul va putea să se întâlnească cu omul obişnuit
şi să arate natural oriunde.
Arta contemporană e mai prejos decât pâinea.
Cu cât e mai larg drumul pentru bani şi capital,
cu atât e mai îngust drumul pentru oameni.
Stabilitatea e un mit.
E contemporan acela, al cărui stil de viaţă încă nu e subordonat sistemului.
Nu lucra, păstrează-ţi puterile, vei avea nevoie de ele pentru rezistenţă.
Săracii, având duhul, prin voinţă şi putere vor intra în sălaşele bogaţilor.
pentru acţiunea ”arta în schimbul pâinei” (expoziţia)
artistul şi poliţaiul
– A cui este această lucrare?
– De fapt a nimănui, dar poate fi luată de orice doritor.
– Cine eşti tu?
– Eu sunt acela, care răsuflă aerul rezistenţei.
– Ce faci aici?
– Aştept până se va coace pâinea pentru cei flămânzi.
– Băi, termină asta chiar acum!
– Pâinea se coace indiferent de mine.
Scopul situaţionistului – să organizeze un spaţiu al rezistenţei.
Eu vin.
Este tare super, dar sunet trebue, macar din gura, dar trebue
„Obiectele de artă nu trebuie să coste mai mult decât pâinea. De artă avem nevoie în fiecare zi, ca şi de pâine, de aceea ea trebuie să fie accesibilă fiecăruia..” Aici, se pare, trivializati ideea nevoii de arta. Arta nu este o necesitate in acelasi sens in care hrana sau asistenta medicala sunt. Arta nu e de consumat. „Alimentarea” cu arta nu presupune aproprierea, achizitia obiectelor de arta, de aceea nu vad de ce arta ar trebuie sa fie vinduta la un pret minim. S-ar cere doar ca accesul la arta sa fie deschis tuturor; ca oricine sa-si permita un bilet de intrare la un muzeu de arta, de ex. Iar pretul obiectelor de arta e alta chestiune, care depinde de costul lor, nu de nevoia de arta. De ce un pictor care a muncit trei luni la un tablou ar fi remunerat cu doar citiva lei, atit cit sa-si cumpere o piine? Si asta e doar unul din aspecte. Cadeti in cealalta extrema pentru ca treceti cu vederea valoare obiectului de arta in sine. Si apoi, singurul gen de arta care ar putea fi produs la pretul piinii e tocmai arta cliseizata, ieftina. Capodoperele cer multa munca (apoi mai e si materia prima, sa nu uitam) si au un pret corespunzator (unul real, fara adaos comercial).
Accesul la arta (si apropos, de ce doar arta si nu cultura in general?) are, bineinteles, aspecte social economice, si da, arta n-ar trebui sa fie snoaba, deschisa doar pentru cei cu bani. Se cer subsidii si alte mijloace de a deschide accesul la arta, dar nu vad de ce arta ar trebui sa fie COMERCIALIZATA la pretul pinii.
Apoi, convertirea artei in piinea de toate zilele nu se face prin schimb de bunuri ci prin asumarea unei atitudini fata de arta. Inteleg ca orice performance implica un anumit grad de abstractie si schematizare prin simboluri, dar in cazul asta paralelismul lasa loc pentru prea multe ambiguitati care submineaza mesajul actiunii.
Si inca ceva. De ce credeti ca prin fixarea unei rate de schimb arta devine autentica? Oare autenticitatea nu depinde de input-ul autorului (talent, idei, sinceritate)?
Nu am sugestii in privinta reconceptualizarii „Acatarii Spatiului”. Poate doar s-o prefaceti din expozitie cu vinzari intr-o simpla expozitie+lectura cu ‘bilete de intrare’ – piine. In fine, succes cu initiativa asta, sper sa va iasa bine.
‘bilete de intrare’ – piine.
Ok
„Arta in schimbul painei” semantic are unsens negativ si unul pozitiv. Pentru a exclude sensul negativ s-ar putea de reformulat de exemplu: „arta in consum ca si painea”. Sensul pozitiv e foarte nobil, consumul in masa a artei.
Dar, e utopica ideea arta in schimbul painei, aceasta ar insemna imposibilitatea existentei fizice a omului de arta si implicit a operelor de arta. Un simplu exemplu: am facut niste abstractiuni in creion simplu (cel mai ieftin instrument), am cumparat cele mai simple rame posibile A4 c (care stiu eu, 30 lei), dupa care le-am prelucrat, vopsit etc pt.a le introduce in contextul abstract. In plus studiul artei tot nu se face cu aer: carti, culori etc. Ca sa existi in continuare tre sa ai cu ce – profitul din ceea ce ai investit – legile fizicii…
Cine nu-si poate permite sa cumpere de ex. un Salvador Dali, ia de pe Net, cumpara o carte etc. scoate la imprimanta, inrameaza si consuma arta cat pofteste sufletul, caci nimeni nu e vinovat ca nu s-a nascut milionar si daca nu ai bani nu semnifica faptul ca sufletul tau nu are dreptul sa consume arta.
Omul consuma ce i se ofera, ar trebui reclamata arta mai mult, aceasta aduce un mare profit indirect, creeaza o „societate culta” – care creeaza un sistem economic si social sanatos.
Mersi mult pentru comentariu maria.
Însă, aş vrea să-ţi explic ce am vrea noi să facem de fapt. Vrem să creăm o zonă în care arta şi viaţa să devină un lucru. Şi, valoarea artei nu constă în preţul pus pe ea, ci în forţa pe care o emană, în capacitatea ei de a schimba ceva în interiorul unei persoane. Capitalul însă, denaturează obiectele de artă, le distruge acea aură sălbatică pe care o posedă, le transformă în simple produse care slujesc Consensului Social. Şi, în plus, „nu poţi vinde apa din izvor”; noi ne înfruptăm din excesul frumuseţii practicînd o economie a darului.
Şi nu cred că vom folosi „biletele de intrare”. Am vrea să invocăm un „teatru seret” (care de fapt există oriunde şi aparţine tuturor, noi doar îl facem vizibil) în care fiecare prezent devine un tip special de artist şi orice graniţă dintre artă şi viaţa cotidiană este distrusă.
În fine, sper să poţi veni.
intrigante experimentele voastre, mi-ar placea sa pot veni si eu; mai preconizati si mai inspre vara astfel de „performances”? sper sa starniti interes si sa va bucurati de atentia cuvenita. de aici de la bucuresti, hugs si sentimente de solidaritate. keep up the good work!
Cum capitalul denatureaza operele de arta?
Cred ca lipsa de cultura le denatureaza, cred ca aceasta problema poate fi oarecum solutionata prin invatamantul general. Literatura e arta cuvintelor, pictura e arta imaginilor – de ce nu ar avea dreptul de a fi cunoscuta si implicit a cultiva gustul pentru calitate.
[…] un grup de tineri gălăgioşi, au „atacat” spaţiul „aşa numitei „pieţe de kitsch-uri” (lângă monumentul lui Eminescu – între teatrul […]
hai c-am scris si eu cate ceva…
http://www.spranceana.com/interviu-catedrale-stuff-324.html
nu inteleg de unde obsesia pentru omul obisnuit…am impresia ca e o idealizare, o proiectie mesianica (aidoma celei din marxism pentru proletariat)… arta fara o doza mare de aristocratism mi se pare imposibila…
Вчерашняя Акция „Атака пространства” собрала не так уж много людей,
но мы и не рассчитывали на это –
на самом деле мы не делали „шумную акцию” –
нам шум никчему,
мы предпочитаем работать четко, сдержанно и трезво, и без лишнего шума.
Нам никчему и широко афишировать нашу акцию,
мы дали информацию как нам показалось (и мы не ошиблись) заинтересованным людям, которые пришли и прослушали нашу лекцию Об Искусстве сопротивления.
Что касается перфоманса – „искусство в обмен на хлеб”, то как мне кажется, икусство (оригинал, разумеется, а не копия) должно быть доступно для каждого желающего, а нетолько для того, кто имеет деньги и хочет кичиться им, коллекционировать или просто украшать им свои хоромы,
нет для нас искусство – это форма сопротивления законам спектакля и обществу спектакля.
Спасибо всем, кто был!
думаю, акция будет продолжена, после возможно некоторой реконцептуализации.
Ioane, chestia cu biletele n-a fost menita sa fie luata prea in serios. Am incercat si eu sa-mi fac datoria de critic pina la capat si sa ofer si ceva sugestii, nu doar critici. Eu n-as fi recurs la miscarea asta, dar nici n-as fi ales sa ilustrez ideea voastra prin schimb de piine pe arta. Raman la opinia mea: ‘scenariul’ n-a fost prea inspirat pentru ca a subminat, in mai multe feluri, mesajul. Apoi vreau sa te inteb: de ce crezi ca denaturarea artei este o problema anume pentru capitalism? arta poate fi denaturata in cadrul oricarui regim. Spectacolul poate exista si fara capital (sau capitalism), de aceea nu pricep insistenta pe pret si rata de schimb (care a fost principalul mijloc de realizare a ideei voastre). In fine, succes cu actiunile urmatoare. Eu n-am putut sa vin. Poate scrie cineva o scurta relatare despre eveniment.
obsesia pentru omul obisnuit vine din faptul ca absolut fiecare are puterea de a ataca spatiul (sau istoria).
insa pina si omul obisnuit poate deveni un fel de aristocrat
mi podumaem o blog-e dlea Spatiul de Rezisrtenta – o 4em dopolnitel’no izvestim vseh zainteresovannih
Nu am putut sa vin la eveniment. Dilema Vache a dedicat un numar evenimentelor din 68 http://www.dilemaveche.ro/.
Vadim şi Ion, bravo pentru acţiunea voastră. Aveţi curaj, asta contează. V-aţi şi pregătit foarte serios, dar publicul nu a fost la înălţime. E aşa o blazare în lumea intelecutalilor noştri tineri, că îţi vine să urli. Bine că nu aţi ţipat în piaţa de kitsch-uri, nu aţi strigat lozinci, aţi vorbit cu calm şi demnitate, asta contează. Totuşi, aţi citit texte mult prea lungi. La manifestaţii de acest gen e foarte importantă concizia, concentrarea, viteza. Trebuie să vă mai lămuriţi dacă vreţi să faceţi politică sau literatură, să nu confundaţi aceste două lucruri. Multă baftă!